y interview with the BookReviewNinja is live! Don’t worry, no sword fighting was involved

The BookReviewNinja blog interview: Wendy Gillissen, writer of Curse of the Tahiéra
(scroll down for the Dutch translation)
I had lots of fun with this interview. In years past I would not have dared to be so open about my writing process, which involves a lot of connecting to my own past lives. I was afraid I would not be taken seriously.
And of course, when I first started writing I actually had no idea that I was writing from past life memory in the first place! I thought I was writing fantasy… it just came to me rather easily. Well, surprise surprise!
I am delighted to find that, daring to be open about the process opens the way to more creativity. After all, driving is a lot more fun with the brakes off… 😉
Read the interview:

Curse of the Tahiera
Find Curse of the Tahiéra on Amazon

Ik heb veel plezier gehad met dit interview! In het verleden durfde ik nog niet zo openhartig te zijn over het schrijfproces, omdat het gestoeld is op vorige levens. Ik was bang dat ik niet serieus genomen zou worden als schrijfster. Bovendien kwam ik er pas na het uitkomen van mijn eerste boek achter, dat mijn verhalen gebaseerd waren op vorige levens… ik dacht dat ik fantasy aan het schrijven was. Alleen kwam de inspiratie wel erg makkelijk… verrassing!
Het is heerlijk om te ontdekken dat het open zijn over het creatieve proces nog meer deuren opent voor creative inspiratie. Autorijden is tenslotte ook een stuk leuker met de handrem eraf… 😉

Het interview met The BookReviewNinja

Wat is je naam? Mijn naam is Wendy Gillissen.

Hoeveel boeken heb je geschreven? Ik heb één debuutroman geschreven, en het vervolg is onderweg.

Wat is je achtergrond? Ik ben afgestudeerd in Klinische Psychologie, maar ik ben gespecialiseerd in reincarnatietherapie en droomwerk. Ik heb een eigen praktijk voor reincarnatietherapie en geef les in droomwerk aan therapeuten en hypnotherapiestudenten.

Wat is de titel van je boek? De naam van mijn boek is ‘De Vloek van de Tahiéra.’

Welk genre? Ha, dat is het lastige! Ik moet nog ontdekken in welke categorie mijn boek nu eigenlijk ondergebracht zou moeten worden. Het is spirituele fantasy, een avonturenroman gebaseerd op vorige levens…

Waar gaat het over? ”Een reis door spookachtige bossen, dromen en de tijd. Een verhaal over liefde, magie en de kracht van vergeving. Een Tzanatzi outcast en een Einache sjamaan zijn op het spoor van een oeroude vloek. Kunnen zij hun volk van de vernietiging redden?”

Hoe ben je schrijfster gewordenr? Sinds ik hele zinnen aan elkaar kon knopen, dus vanaf ongeveer zes jaar oud, wist ik dat ik schrijfster wilde worden. Maar mijn pad voerde me eerst een andere richting op tot ik, op mijn vijfendertigste ongeveer, niet meer NIET kon schrijven. Er ontbrak iets fundamenteels aan mijn leven.  Geinspireerd door een bezoek aan een Grieks eiland waar ik, achteraf bezien, verscheidene vorige levens heb, begon ik uiteindelijk met schrijven. Ik heb niet geoefend, ik heb me niet voorbereid, ik begon gewoon zonder meer met mijn debuutroman. Hij was klaar om geboren te worden. Vanaf het moment dat ik begon te schrijven voelde ik me compleet, en ik heb nooit meer omgezien.

Wat inspireert je als schrijver? Ik was me er eerst niet van bewust, maar ik word geinspireerd door ervaringen in mijn eigen vorige levens. Ik heb een diep verlangen mijn verhalen, en de beetjes spirituele wijsheid die ik onderweg heb opgedaan te delen… die ik met vallen en opstaan heb geleerd, kan ik wel zeggen want die levens hebben vele toppen en dalen!

Wat maakte dat je over het onderwerp van je boek wilde schrijven? Sinds ik volwassen ben, heb ik het gevoel gehad dat er een verhaal in me leeft dat geschreven wil worden. Zoals Maya Angelou zegt: ‘Er is geen grotere kwelling dan het in je dragen van een onverteld verhaal’, en voor mij is dat helemaal waar. Ik had geen rust tot ik mijn verhalen begon te vertellen. Ik stelde het echter uit tot ik 35 was omdat ik niet geloofde dat ik een verhaal in me had dat het waard was om verteld te worden. Toen ik eenmaal begon met schrijven, kon ik niet meer stoppen: ik ging van mijn verhaal houden, van mijn personages,en sindsdien schrijf ik bijna elke dag!

Is dit onderwerp nieuw voor je of is het iets waar meer mee bezig bent? Spiritualiteit, dromen, reincarnatie, dood en leven na de dood, sjamanisme enz. spelen een belangrijke rol in mijn verhalen. Ik schrijf ook graag non-fictie over deze onderwerpen waaronder artikelen, cursusmateriaal, blog posts, en columns. Ik schrijf sinds januari 2014 een tweemaandelijkse column over dromen voor het maandblad Paravisie.

Schrijf je welke dag? Als je blog posts, colums enz meetelt: ja, dan schrijf ik vrijwel elke dag! Het is wat ik het liefste doe.

Wat zorgt ervoor dat je blijft schrijven tot je klaar bent? Wel, waar het mijn romans betreft: ik schrijf het verhaal zoals het zich aandient, dus zelfs ik weet neit van tevoren hoe alles zich gaat ontvouwen tot het af is. Dus zit ik net als mijn lezers op het puntje van mijn stoel tot ik de laatste paragraaf van het laatste hoofdstuk geschreven heb!

Welk uitstelgedrag vertoon je het liefst als je geen zin hebt om te schrijven? Ik speel graag op de Keltische harp, dus als ik niet aan het schrijven ben is de kans groot dat ik achter mijn 34-snarige Triplett kersenhout harp Keltische en Oudengelse ballades aan het spelen ben.

Wat is het belangrijkste dat je geleerd heb van het schrijverschap? Om vertrouwen te hebben in mijn inspiratiebron en mijn rationele denken niet in de weg te laten zitten van het creatieve proces. Als ik me overgeef aan de stroom van creatieve inspiratie lopen de verhalen en zinnen vanzelf.

Waarom heb je zelf je boek uitgegeven? Ik heb wat brieven en manuscripten naar uitgevers en literair agenten gestuurd, maar toen ik het antwoord kreeg dat mijn verhaal goed was maar nergens in paste, besloot ik om het zelf te doen.

Hoe moeilijk was het om het zelf uit te geven? Niet zo moeilijk. Ik vond zowel in Amerika als in Nederland een betrouwbare ”printing on demand” uitgever via een bevriend auteur. Ik heb ook veel hulp gekregen bij het proeflezen en corrigeren van familie, vrienden en zelfs van lezers!

Welk advies zou je aan nieuwe auteurs geven over zelf uitgeven? Zoek een goede pod uitgever of word je eigen uitgever. Zoek een uitgever die je niet afzet en die jou de rechten van je werk laat houden. Doe wat research. Er is online genoeg goed advies te vinden! En stop wat energie in het redigeren. Er zijn goede boeken op de markt die je kunnen helpen je werk te stroomlijnen.

Wat voor advies zou je aan nieuwe schrijvers geven? Schrijf alleen over waar je hart ligt! Je zult de passie en energie nodig hebben om het door te zetten.

Wat is het grappigste dat je hebt meegemaakt als schrijver? De ontdekking dat mijn moeder een incarnatie is van Eald, het eigenwijze roodharige jongetje dat in mijn eerste boek opduikt. Ze lijkt soms erg op hem ook al is ze een dame van over de 65. Ze kan er opeens Eald-achtige uitspraken uitgooien die we ‘Ealdismes’ zijn gaan noemen. Ik publiceer te zijner tijd misschien nog wel eens een lijst van Ealdismes!

Wat is het raarste dat je is overkomen? De ontdekking dat mijn boeken, mijn personages gebaseerd zijn op mijn eigen vorige levens was een schok. Ik kwam er pas achter toen het eerste boek al uit was. En ik ben nota bene een reincarnatietherapeute met meer dan tien jaar ervaring. Maar toen ik spontaan het einde van mijn hoofdpersoon herbeleefde, wist ik het zeker. Natuurlijk moet dat stuk nog wachten tot deel drie!

Wat maakt het allemaal de moeite waard? Voor mij is er niets mooiers dan de vreugdevolle stroom van inspiratie door me heen te laten gaan en die in woorden te vatten. Ik vind het heerlijk. Ik ben gek op schrijven. Het is ook heerlijk om ontroerende reacties van lezers te krijgen die vertellen dat het boek hen diep geraakt heeft of zefs hun leven veranderd heeft. Dat maakt het allemaal de moeite waard!

Heb je nog nieuwe projecten op stapel staan? Ik ben met de laatste hoofdstukken bezig van mijn tweede boek, het vervolg op ‘De Vloek van de Tahiéra‘. Het heet ‘De Zoektocht naar Tzanáta’ en ik hoop het voor het einde van dit jaar uitgebracht te hebben. Ik ben ook bezig met ideeen voor een non-fictie boek over reincarnatie en vorige levens.
De-vloek-van-de-tahiera
‘De Vloek van de Tahiéra’ op bol.com