helende energie aarde healing earth energy

De helende energie van de aarde

Het is me al eerder opgevallen: je hoeft niet naar Egypte, naar Engeland, Frankrijk of Amerika om verbinding te maken met de krachtige energie van de Aarde. Natuurlijk zijn er werkelijke krachtplaatsen waar de energie vele malen sterker is dan elders. Maar voor een beetje genezing hoef je soms niet verder te gaan dan je plaatselijke park.

Er is een parkje, ingeklemd tussen Delft en Den Hoorn waar ik graag brandnetels ga plukken. Ze groeien daar, vooral in de lente, in uitbundige overvloed. Er is een kunstmatig schiereiland gecreëerd, met lage bruggen erover die je het gevoel geven alsof je op het water loopt. Het water daar voelt heerlijk rustig en kalmerend.
Gisteren wandelde ik langs een plekje ‘wild’ waar geen mens een voet kan zetten: een piepklein stukje groen aan de oever, naast een bruggetje, en overgroeid met braamstruiken. Ik stond stil en voelde hoe mijn voetchakra’s vanzelf open gingen om de energie van de plaats op te drinken, als boomwortels. Wat een heerlijke plek: verstild, ruig, een piepkleine oase in een hectische menselijke wereld.

Een grote kruisspin zat in het midden van haar web en ik stemde me af op haar energie. Ik ben geen fan van spinnen, en wil graag mijn aversie overwinnen door door de gedaante heen te kijken en contact te maken met de energie van hun ware wezen. Geduld, voelde ik. Niets dan geduld en concentratie. Niets om bang voor te zijn!

De rustige, voedende energie van water en aarde stroomde via mijn voeten mijn lichaam binnen en mijn voetzolen tintelden aangenaam. Wat heerlijk, om ook in ‘ballingschap’ in de stad, verbinding te kunnen maken met de voedende energie van Moeder Aarde!

Leave a Reply

